Amb les alumnes de 1r i 2n d'ESO hem començat amb el conjunt instrument Orff.
Treballar amb 25 alumnes a la vegada no és gens fàcil i cal buscar estratègies que et facilitin la tasca a classe amb bons resultats i si és possible, amb el mínim de soroll. Considero que el treball tècnic és molt important i "perdre" un parell o tres de classes abans d'abordar repertori es garantia d'uns resultats millors a curt termini.
Treballar el rebot de baqueta i l'articulació del canell no es tan fàcil com sembla. El concepte s'entèn a
la primera però alhora de la pràctica costa força. Habitualment la Molly Melody m'ajuda en la primera classe, però enguany els globus han estat els protagonistes.
Els globus ofereixen moltíssimes possibilitats i a mesura que t'hi vas endinsant van sortint moltes idees. Aquestes només en són algunes
- Començar la sessió amb alguna música suau tipus How Great Thou Art i jugar a no deixar caure el globus a terra utilitzant només les dues baquetes.
- Col·locar els globus entre les cames i posar una música més rítmica tipus La Revolución Sexual de La Casa Azul. Podem demanar que improvisin ritmes, que segueixin la pulsació o que vagin imitant els ritmes que la professora fa. Amb 123Apps m'he fet diversos mixs de cançons amb canvis de tempo.
- Després demano a algú que s'inventi un ritme de 4 pulsacions (utilitzem les paraules "pa" i "menja") i escrivim el ritme a la pissarra amb grafia musical. Començo només cantant les paraules, després cantant i picant i finalment només picant. Poc a poc anem construint dos ritmes de 8 pulsacions cadascun A i B.
- Fem estructures amb A i B (AABA ...) i explico els conceptes de repetició i contrast en la música. Amb algún grup també hem fet canons.
- El treball sempre és amb tot el grup classe. També podem dividir la classe en dos grups (l'A i el B)
- Fer repetir un mateix ritme una alumna després de l'altra i sense perdre la pulsació, també és un molt bon treball i et permet conèixer molt bé les possibilitats de cadascú.
- La distribució de les taules en format orquestra també ha estat clau. Tal com podeu veure estan col·locades en forma de U amb dues files de 3/4 taules al mig. No hi ha ningú que quedi amagat i tots veuen la feina de tots. També m'ha servit per parlar de l'orquestra i de la distribució dels instruments per seccions.